Baby

287 posts posts


Nappen is no more!

2026-04-03 - Baby


Eftersom vi stannade hemma i påsk för att fixa i trädgården, men det inte blev av, fick vi för oss att ta bort Adams napp nu när vi är hemma… Tanken har alltid varit att göra det en långhelg, men vi är alltid borta i vanliga fall.

Såatteeeeh… När Adam var på väg att somna i bilen hem idag från Nacka Forum, kom vi på den briljanta idén att plocka bort nappen, pang bara! Det var… spännande.

Även om han var så trött att han nästan sov, skulle han envist krångla när vi bar upp honom från bilen. Jag försökte natta honom i 30 min och efter gallskrik, hulkande och ljud jag inte hört honom göra förut, somnde han tillslut - fortfarande chippande efter andan mellan de djupande andetagen,

På kvällen däremot, omfg… Nattningen tog forever och han var SÅÅÅÅ arg på oss. Han skrek oss i ansiktet, kastade sig i sängen, slog, rev och bet efter oss. Vilket jävla monster han kan bli.


VAB

2026-03-31 - Baby



Första dubbeln på pottan

2026-03-30 - Baby


Vi har länge tänkt att få Adam blöjfri under sommaren i år, ett perfekt tillfälle när han kan springa runt naken och vara utomhus. Men, vi har så klart börjat förbereda honom hemma med egen potta och toasits (både uppe och nere). Han ser så nöjd ut när vi förstår vad han menar när han vill in på toan... Och han är så duktig på att tala om för oss när det är dags. 


Livets första kiss i pottan

2026-03-23 - Baby


Den senaste tiden har vi börjat preppa Adam för att bli blöjfri till sommaren, vi tror det är ett bra tillfälle eftersom han kan springa omkring lite mer lättklädd när det är varmt.

Därför har vi ställt in hans potta i duschen så att han kan stänga in sig själv bakom duschdörrarna för lite privacy ^^ Och det har blivit lite av en rutin att vi går på toa “tillsammans”, nästan 100% success rate på det. Men, han har hittils bara suttit på den med kläderna på…

Idag däremot provade jag att ta av honom blöljan innan vi satte honom på plats. Det var lite motstånd, men till slut satte han sig där och efter en liten stund hade vi första kissen i pottan! Woop!


Ståpall

2026-03-21 - Baby


Har länge tänkt att det är dags för en ståpall till Adam, men av någon anledning har jag dragit mig för att beställa en. Jag. tog dock tag i det hela förra veckan och idag var det dags att montera ihop den så att Adam kan vara med när vi lagar mat. 

Stilren, enkel och smart, speciellt eftersom man kan vika ihop den så att den knappt tar någon plats alls. Me like!


Nässelutslag

2026-03-20 - Baby


Vaknade upp till en Adam som var alldeles rödflammig i nacken – värmeutslag, tänkte vi – och gick ner för att äta frukost och förbereda honom för förskolan.

Efter frukosten dök det upp fler och fler röda prickar på kroppen och vi ringde 1177. De trodde, liksom vi, att det var nässelutslag… Inget som är farligt eller något man gör något åt.

Men, Adam fick stanna hemma hos oss, kändes inte rätt att skicka iväg honom till föris sådär.

Vi har turats om att leka med Adam under dagen, sicksackat mellan våra möten för att få det att gå ihop… Vi har tittat på grannkatterna, grävt i gruset, läst massa böcker, kavlat med lera, m.m.

På kvällen byggde vi en liten koja i Adams säng där vi myste lite innan det var dags att sova!


Oj vad han pratar

2026-03-18 - Baby


Ojojoj, nu kommer det ord… hela tiden! Det är som att något helt plötsligt trillade ner, det har verkligen lossnat och han ljudar ord hela dagarna ^^

  • Nina
  • Stor och Stooooor
  • Kavla
  • Traktor
  • Två
  • Gul
  • Tända
  • Ramla
  • Wow
  • Nu
  • "Nina, nuuuu!"
  • "Ramla, neeeer!"


Dubbelsidig lunginflammation

2026-03-08 - Baby


Efter ännu en väldig jobbig natt för Adam (och oss), där han näst intill hyperventilerat sig genom hela natten, bestämde vi oss för att åka in till närakuten i Nacka när de öppnade på morgonen. Det är en sak att vara förkyld med feber och hosta, men när det sätter sig på andningen behöver man ta det lite mer på allvar, tycker jag.

Adam vägrade äta och dricka innan vi åkte iväg och i väntrummet kämpade vi med att få i honom lite banan… Men, är man så där sjuk vill man förmodligen inte äta heller.

Allt som allt tog besöket på sjukhuset drygt två timmar. Först ett besök hos en sjuksöterska som skickade oss vidare för att ta ett stick i fingret för att kolla sänkan. Därefter fick vi komma in till en läkare som lyssnade på lungorna och kände lite på Adam. Han konstaterade ganska snabbt att det rörde sig om en dubbelsidig lunginflammation och skrev ut antibiotika omgående.

Stackars Adam, han har inte haft ett lätt halvår… Först förkylningsastma som höll i sig i flera veckor, sedan influensan i julas, därefter en fraktur och gipsad fot och nu lunginflammation… Varken Johan eller jag har gipsat något och ingen av oss har haft lunginflammation, Adam lyckas innan han ens fyllt två ^^

Efter sjukhuset åkte vi förbi ICA och handlade frukost och mat till veckan. Vi hade inga matplaner för dagen, men när vi kom in såg vi en ”Helgkasse” till halva priset (300 kr). Den innehöll en trerätters middag - burrata med tomat och ruccola, oxfilé med potatisgratäng, rödvinssås och tryffelmajonnäs, samt en kladdkaka till efterrätt. Äsch, vi provar, tänkte vi, och tog en påse.

Väl hemma igen hade Adam somnat i bilen, utan napp… Han var så otroligt trött. Johan bar upp honom till sängen där han somnade om direkt (och sov i nästan 1 h 45 min).

Vi dukade upp en riktigt gofrukost med nybakat bröd, apelsinjuice och massa goda pålägg, sedan slog vi oss ner i soffan och kollade på årets första F1-race - som med de nya reglerna var en fullständig besvikelse. Otroligt sorgligt att se vart F1 är på väg…

Resten av dagen var lång… Det är så svårt att underhålla Adam här hemma, speciellt när han är sjuk. Det blir, tyvärr, mycket TV-tittande när han är så här… Ingen ork att leka, fokus på böcker är sisådär och han har ingen energi eftersom det är svårt att få i honom mat.


Ska Adam bli sjuk igen..?

2026-03-05 - Baby


Jag tror Adam är på väg att bli sjuk… igen.

När jag hämtade honom på förskolan idag sa Nina att de bara hade haft 5 barn där under dagen, resten var sjukanmälda. Jag kände direkt hur det knöt sig i magen. Ska vi bli sjuka igen?!

Det dröjde inte många minuter efter att vi kommit hem som Adam började hosta och snora mer än vanligt och jag kände mig ganska säker på att han kommer bli sjuk igen. När Johan kom hem sa han samma sak - han tyckte Adam hade hostat mer än vanligt på morgonen…

Såatteeeeeh, det är nog bara att förbereda sig på att vi alla kommer att bli sjuka igen… Adam först, sedan Johan ett par dagar senare och till slut jag ett par dagar efter Johan.


Du ska inte tro det blir sommar...

2026-03-04 - Baby


Adam är inne i en period just nu där han vill att jag ska sjunga, mest hela tiden om han får välja. Jag kan dock inte så många låtar, så just nu alternerar vi mellan “Lille katt” och “Du ska inte tro det blir sommar”, om och om igen ^^

Skulle jag sjunga fel låt, då får jag minsann höra det... "Nej, nej. nej, nej. nej..."

 

Page 2 of 29, showing 10 post(s) out of 287 total