Japan - Osaka - Dag 12

2023-11-02 - Travels

När vi vaknade upp idag var det sista gången vi gjorde det i Japan för den här gången. Vi åt frukost på hotellet och checkade ut, sedan lämnade vi alla våra väskor i receptionen och begav oss till det stora köpcentret borta vid Umeda igen. Kanske skulle vi hitta några söta bebiskläder där som vi varit på jakt efter hela vistelsen… Men det är helt otroligt, vi hittade inte en enda butik som sålde söta bebiskläder, iaf inte några som kändes lite specifika för Japan.

Köpcentret var öppet in till Yodobashi och här började den återkommande jakten på “Sailor Moon”-figurer… Varje gång jag är i Japan letar jag efter dem och varje gång blir jag besviken, de finns helt enkelt inte till salu. Men, den här gången hittade Johan dem!! Det visade sig vara 30-årsjubileum i år och de skulle släppa nya figurer iom det. Men, vi var ett par veckor för tidiga. Figurerna i skåpet var inte till salu utan visningsexemplar för vad som komma skall… Så otroligt besviken jag blev ^^

När det blev dags för lunch åkte vi längst upp i gallerian där det fanns en food court. Efter lite dividerande landade vi i att slå oss ner vid ett sushiband där vi kunde beställa in vad vi själva ville ha. Jag högg väldigt många laxar, medan Johan kunde prova på lite allt möjligt. Favoriten blev en riktigt generös "fatty tuna" med guldblad på toppen!

På vägen tillbaka till hotellet hade jag ett önskemål. Varje dag i Osaka hade vi passerat ett café med fokus på frukt och det såg så galet fancy ut. Här ville jag hinna fika innan vi skulle åka hem och Johan hade väl kanske inte så mycket till val när jag drog med honom in. Jag hade under vår vistelse pratat om hur ofantligt dyrt frukt kan vara i Japan och nu fick han äntligen se priserna! 6 st äpplen för 550 kr, för att inte tala om vindruvor för 1100 kr! Galet!

Vi beställde varsin “rätt” och väntade tålmodigt. Tjejen som monterade det hela var noga och tog sin tid, men sen såg det ut därefter också! Hallå eller?!

När kvällen närmade sig var det dags att hoppa in i en taxi tillsammans med Johans kollegor. Vi väntade in dem på hotellet och roade oss med att spela kort i lobbyn medan vi lyssnade på julmusik och myste invid en klädd gran. Taxichauffören som vi fick tag i var oerhört pratglad och den timmeslånga taxiresan kändes som så ^^ Väl på flygplatsen köpte vi lite fler souvenirer (bl.a. kaffekoppar från Starbucks och deras City/Country edition), men det konstigaste var nog Johan som tömde en hylla på sesamsåser ^^ En flaska hemma i Sverige kostar gott och väl närmare 100 kr, här fick man dem för knappa 20 kr… Det måste ha sett så dumt ut ^^

Flygresan hem var inte en rolig en… Dels var det sent på kvällen, dvs. inga butiker eller restauranger var öppna. Det var varmt som fan och jag hade ont i magen, dessutom var jag lite illamående pga. avsaknad av mat. När vi väl kom ombord på flygplanet hamnade jag bredvid ett riktigt jävla sågverk, herrejävlar vad han snarkade! Jag hörde honom igenom mina brusreducerande lurar tom. Jag buttade på honom, sparkade honom på benen och tillslut slog jag honom nästan, men ingenting jag gjort kunde väcka honom… Johan hamnade bredvid en äldre dam som förmodligen hostade upp sin lunga innan vi kom fram till Helsingfors… Jag har aldrig hört en människa hosta så illa!! Vi kunde inget annat än att bara titta på varandra och skaka på huvudet.

Pga. ett vulkanutbrott i Ryssland blev vår redan långa resa förlängd till nästan 15 h… Denna försening åt upp vår transfertid i Helsingfors, så när vi kom fram dit fick vi springa genom flygplatsen för att hinna till boardingen. Ni kan ju gissa hur bra det gick för mig - illamående och superandfådd pga. graviditeten. Dessutom fastnade jag i en “random check” i säkerhetskontrollen och ännu mer tid försvann för min del.

Anyway, vi hann tillslut med flyget och det var så otroligt skönt att landa i Sverige igen. Jag älskar att resa, men det är alltid så otroligt skönt att komma hem!