Kreta - Dag 5

2023-08-09 - Travels

Imorse hade jag bestämt mig för att gå upp med solen och fota soluppgången. Jag har varit lite lat de andra dagarna, men jag ville så gärna få en soluppgång innan vi åkte hem så idag släpade jag mig upp och till min stora förvåning följde Johan med.

Myggen är obarmhärtiga i år och så även på Kreta… Johan fick ge sig efter en stund då han blev fullständigt uppäten och precis när jag var på väg att ge vika, bestämde jag mig för att härda ut… Och vilken tur att jag gjorde det för herregud vilken soluppgång det blev!

Det blåste betydligt mer idag och det märktes på vattnet till Johans stora glädje - massa vågor att leka i! Vattnet som tidigare varit alldeles kristallklart, alltså Maldiverna-klart, blev allt mer grumligt då vågorna drog in, men det hindrade inte Johan från att njuta i vågorna. När jag tillslut vågade mig ner hade jag naturligtvis glömt av att det fanns små områden med stora stenar och självklart lyckades jag falla offer för dessa när vågorna kastade runt mig som en trasdocka ^^ Men, det vore väl inte en resa utan att jag kommer hem med blåmärken eller ärr, eller hur ^^

Dagens lunch blev en riktigt god avokado- och apelsinsallad samt den obligatoriska tzatzikin. Därefter la vi oss i solen igen fast vid vår pool istället där jag inte kunde göra mig illa ^^

På kvällen var det dags för en liten utflykt till Koukouvaya och en utkiksplats från en höjd. Jag hade nämligen spenderat eftermiddagen med att googla fram en liten restaurang låg på en höjd och därmed hade en fantastisk utsikt över staden. Sagt och gjort, vi hoppade på bussen in och bytte sedan till en annan som på ~15 minuter tog oss uppåt.

Väl framme vid retaurangen gapade vi båda två när vi fick ett bord i solen med en riktigt härlig utsikt. Vi beställde in lite mat och satt där en stund och tog in tillfället. Därefter promenerade vi bort till en faktikst utkiksplats och väntade in solnedgången. Herregud så vackert, vilken kväll det blev!

När solen gått ner tog vi samma buss tillbaka ner till Chania igen. Tanken var att vi skulle få lite fina kvällsbilder inifrån stan, men vi underskattade verkligen mängden turister som rörde sig på gatorna trots den sena timmen. Vi stod inte ut i många minuter utan hoppade besviket på bussen tillbaka till hotellet där vi istället tog en välbehövlig dusch innan vi hoppade i säng!