Maldiverna - Dag 3

2023-03-12 - Travels

Vi vaknade relativt tidigt idag, även om vi båda ansåg att det kändes som sovmorgon. Vi drog oss en liten stund i sängen innan vi öppnade upp gardinerna mot vår lilla innergård och fick nypa oss i armen – vi var verkligen här! När vi gick iväg till restaurangen för att äta frukost var klockan ~08, men solen stod redan högt och brände på rätt ordentligt. Trots att vi inte suttit något alls i solen under gårdagen och smörjt oss med solskyddsfaktor 30 och 50 hade jag redan bränt mig både i pannan och på bröstet... Solen är farligt stark här nere och chansen att vi kommer ligga i solen och steka är ganska minimal skulle jag tro, det går helt enkelt inte.

Vi slog oss ner på vår lilla innergård under vårt parasoll och vilade medan vårat rum städades. Jag passade på att fixa till det som återstod på GDome, sedan var det dags att se om den var vattentät eller ej ^^ Allt verkade hålla och vi tog en sväng ner till havet för att testa en snabbis! Vilken kul liten leksak, helt klart värt att beställa hem från Kapstaden och betala alldeles för mycket pengar för i både faktiskt kostnad och diverse avgifter.

Innan lunch slog vi oss ner vid polen och jag hittade drinken Red Snapper – praktiskt taget en Bloody Mary! Alltså, här har vi den – min go-to drink för den här semestern. Tricket? Beställa extra spicy! Alltså, så gott!

Till vår överraskning visade det sig att eftersom vi stannar så pass länge som vi gör, var vi berättigade att besöka undervattensrestaurangen två gånger som en del av vår All Inclusive. Därför hade Kate bokat in vår lunch där idag och det var med kvicka små steg vi traskade bortåt när klockan närmade sig ett. Vi var först på plats och välkomnades ner, 7 meter under ytan. Detta är den största undervattensrestaurangen i Maldiverna (för tillfället) och omges av ett levande korallrev.

När vi kom upp från restaurangen hade vi precis missat dagens regnskur och luften började tunna ur något, det blir så himla kvavt här borta när det inte får regna ur lite då och då. Vi svängde om hemma och bytte om till badkläder, sedan gick vi bort till poolen och baren där samtliga bäddar var lediga pga. Regnet som precis fallit. Vi slog oss ner, beställde in drinkar och lämnade inte området förrän det var dags för middag igen ^^

Middagen ikväll serverades på Gaadiya 17, en foodtruck som stod på stranden intill vattenbrynet. Det blev en grekisk sallad till förrätt, sedan tog jag in en köttbit och Johan grillade räkor... eller ja, de kallades för räkor men var stora som humrar! De störta jag någonsin sett!

Efter middagen gick vi hem och la oss ganska direkt... Varken jag eller Johan ser någon direkt poäng med att sitta vakna på kvällen i baren när vi kan gå upp i soluppgången och få ut maximalt av våra dagar. Så, vi ställde klockan på 06:15 och upprepade larmet resten av vår vistelse.