Island - Dag 4 (del 2)

2022-07-29 - Travels

Förra gången jag reste till Island hade de välkända och klassiska Islandsfåglarna, Puffins, redan rört sig vidare, så den här gången ville jag verkligen, verkligen se dem. Jag hade hållit ögonen öppna under hela veckan, men fortfarande inte sett någon. Så, efter lite googlande visade det sig att de fanns precis överallt på ön Vestmannaeyjabær, och vi var precis i närheten. Här kunde man ta med sig bilen över på en färja till ön och Johan, som gör precis allt för mig, OKade den här idén. Men, när vi skulle köpa biljetter ute vid Landeyjahöfn, fanns det inga kvar förutom på kl 17-färjan... Sista färjan tillbaka gick 21:40, detta skulle alltså ge oss ~2,5-3 h på ön, men vi skulle också vara tillbaka i Reykjavik först efter midnatt. Men, igen, Johan hade förmodligen gjort allt för mig den här dagen så han OKade ett biljettköp, ~1100 kr för oss båda.

I väntan på att båten skulle gå beslutade vi oss för att köra till Vik som låg 1,5 h bort. Jag hade även varit på jakt efter ett par fina bilder på de fina Islandshästarna och jag ville gärna ha ett berg i bakgrunden. Och självklart hittade vi en perfekt plats längst med vägen där vi kunde stanna till. 500mm-linsen kom väl till hands här, men det dröjde inte länge innan hästarna vågade sig närmare oss. De kom så nära att vi kunde klappa dem tillslut – underbart!

Vi körde vidare och när vi närmade oss Skógafoss såg vi de där jävla turistbussarna igen... Vi både hade blivit rätt avtända på turister, så vi skippade faktiskt att stanna till vid klassiska Skógafoss också. Jag passade istället på att fota vattenfallet på distans från bilen, men tyckte de bilderna blev väldigt bra de också!

Snart närmade vi oss Dyrhólaey & The Endless Black Beach och trots att det är en klassisk turistfälla så var det ändå inte SÅ mycket folk här. Vi hittade en parkering direkt och vi plockade med oss lite olika linser. När jag besökte det här stället för 8 år sedan var vädret betydligt sämre, så det var kul att få se det i lite annat ljus.

Plötsligt hör jag ett sällskap WOW:a och peka mot klippkanten – Puffins!!! Puffins i massor! Nu blev det fart på mig – tillbaka till bilen för att hämta 500mm så att jag kunde få ett par ordentliga bilder på dem! Johan, som är lite harig av sig, tyckte inte om när jag klev bakom avspärrningen för att få en bättre vinkel, men han lät mig hållas. Och vilka bilder det blev och va upprymd jag var, fånigt va?! ^^ Där och då bestämde vi oss för att helt sonika strunta i att ta färjan över till Vestmannaeyjabær, så vi vaskade faktiskt biljetterna ^^ Hela poängen med den resan var ju att få se Puffins och nu hade jag gjort det! Plötsligt kunde vi slappna lite och ta dagen i vårt eget tempo och stanna till/besöka de ställen som vi själva önskade. Vi spenderade kanske en timme vid Dyrhólaey och passade på att ta ett par selfies med en alldeles fantastisk bakgrund! Jag fotade även Reynisdrangar på distans.

Innan vi åkte vidare stannade vi intill en vägkant och mumsade i oss varsin macka, sedan bestämde vi oss för att åka tillbaka mot Reykjavik. Vi tog oss alltså inte hela vägen till Vik. Jag hade ju sett det och Johan ville verkligen inte trängas med mer turister, så vi struntade faktiskt i att åka hela vägen ut dit. Vi gjorde istället ett par stopp på vägen tillbaka till Reykjavik.

• Rútshellir - Dåtida “källarförvaring” - en av Islands största man-made grotta. Så högt till “taket” att den förmodligen hade flera våningar.
  • Drangurinn í Drangshlíð – Ruinerna sägs vara byggda på 800-talet.
  • Eyvindarhólakirkja - Stannade till på en sidoväg för att fota en kyrka på distans (och kissa ^^).
  • "Arch bridge"- Vi såg en cool bro på distans och bestämde oss för att åka förbi och fota den
  • Kerid- Vulkanen Kerid är en inaktiv vulkansk kratersjö. Kerid är 55 meter djup och ca 300 år gammal.

Kvällens middag intogs på Grillmarkaðurinn - vi gjorde en chansning och hoppades på att få ett bord trots att det var fullbokat. Vi gick in på, vad jag trodde var rätt restaurang, och bad om bord... Men jag insåg snabbt att vi var på fel ställe och stackars Johan fick ta den smällen och förklara att hans numera fästmö gått fel ^^ Vi fick slå oss ner vid ett loungebord och beställde in deras avsmakningsmeny + vinpaket. Efter första rätten var vi fräcka nog och frågade om vi fick slå oss ner på de tomma stolarna i baren istället och det fick vi, om än lite motvilligt. Och om vinpaketet var väl tilltaget? Ohja, vi var onyktra bara ett par glas in ^^

Vi fick smaka på grillad vikval och oj vilken speciell konsistens det hade. Det var precis som att äta en väl tillagad och mör köttbit, fast med smak av havet. Väldigt spännande och gott! Även här fick vi in ett stort dessertfat till efterrätt, det verkar vara lite av en grej här i Reykjavik ^^ Och oj va mätte vi blev, så mätta att vi inte ens åt upp våra efterrätter.