Japan - Tokyo

2014-04-28

2 april

(Dagens bildgalleri)

Vi försökte gå upp tidigt för att åka ut till fiskmarknaden, men vi tog oss inte ur sängen förrän strax innan 9:00. Inte så konstigt kanske med tanke på hur jetlaggade och trötta vi måste vara (utan att vilja känna efter).

Klockan tickade, men vi tog oss ändå iväg till Tsukiji Fish Market och letade rätt på det superpopulära frukoststället Daiwa. Vi hittade en kö som vi ställde oss i, vi gjorde antagandet att alla andra också väntade på en plats inne på Daiwa. Kön såg inte speciellt lång ut när vi stod där, vi hade kanske 20 personer framför oss (trodde vi). Vi stod där i solskenet och höll humöret uppe - tills vi tjuvlyssnade på två tjejer, från London, bakom oss och deras japanska kompis;

“It’s a three hours wait where you’re standing atm”, sa den japanska tjejen.

Jag kunde inte låta bli att fråga om jag hade hört rätt, men tyvärr. Tre timmars kö för lite sushi… No way, kände jag. Tjejerna började diskutera om de skulle gå någon annanstans på området och efter en stunds diskuterande erbjöd de oss att hänga på om vi ville. Varför inte tänkte vi och tog rygg!

Vi promenerade genom fiskmarknadens små gator innan vi stannade till utanför en restaurang på en liten sidogata. Detta skulle bli en upplevelse - färskare sushi än så här får man inte någonstans i världen!

Albert och jag beställde in varsin Takumi - fet tonfisk, blåfisk, lila tonfisk, sötvattensräka, ål, pilgrimsmussla, laxägg, sardin, ja... jag vet inte vad jag fick allt! En sak är helt säker dock, jag kommer aldrig kunna äta sushi i Sverige, iaf inte på samma sätt. Och kostnaden? 2500 Yen för 10 bitar purfärsk sushi! Galet.

Tsjuiki Fish Market Tsjuiki Fish Market Tsjuiki Fish Market

Tsjuiki Fish Market Sushi Tsjuiki Fish Market Sushi Tsjuiki Fish Market Sushi

När vi hade ätit upp och var mätta och belåtna, tackade vi för att vi hade fått följa med. Vi önskade dem en fortsatt trevlig resa och begav oss mot Meiji Jingu Gyoen. Måste jag säga att vi numera är 1337 på att åka kollektivt i Japan?

Jag hade nog lite för stora förväntningar på det här stället, tyvärr tyckte jag att det bara var ganska meh... Inte värt det ståhej det orsakar bland turister iaf. Vi stannade inte speciellt länge utan tog istället en promenad till The Japanese Sword Museum. Det var inte jättestort, men innehöll fortfarande 30-talet gamla japanska svärd. Vissa var så gamla som från 1300-talet, men fortfarande oerhört vackra och väl bevarade!

Meiji Jingu Gyoen The Japanese Sword Museum

Det blir mycket tunnelbaneåkande här i stan, men det är så enkelt (när man väl förstår sig på det), man tar sig verkligen vart man än ska. Den här gången åkte vi till Shinjuku Gyoen National Garden - dags för ännu en dos av Sakura! Det var väldigt enkelt att hitta dit, det vara bara att följa den enorma strömmen med människor som tycktes vallfärda till parken. Nu snackar vi körsbärsträd! Herregud vad stort det var och alla träd blommade - vita som rosa. Vi passerade en äldre man, en sopgubbe, och när han fick syn på min kamera utbrast han “Ohohoooo” och pekade glatt på kameran! Jag nickade glatt och undrade om han ville vara med på kort - han log stort och gav mig en glad pose!

Shinjuku Gyoen National Garden Shinjuku Gyoen National Garden Shinjuku Gyoen National Garden Shinjuku Gyoen National Garden Nikon D800 Nikon 70-200

Efter ett par timmars strosande i den vackra parken, gick vi vidare till Isetan Department Store - ett stort shoppingcenter med allt och lite till. På bottenvåningen fanns det en matmarknad, typ som Hötorgshallen fast tusen gången större och bättre! Mat och bakelser de vackraste bakelserna som finns - överallt! När vi gick mellan alla små butiker stötte vi på ett bageri som hette Fika! Jag trodde det var en slump först, men när vi gick närmare såg jag en dalahäst intill ett par semlor! De hade dessutom både prinsesstårta, pepparkakor och hallongrottor (som jag dessutom fick smaka på!).

Vi beslutade att röra oss hemåt och det var så skönt att komma hem till hotellet relativt tidigt (kl ~18). Albert somnade bums (igen) och jag bäddade, ännu en gång, ner mig i sängen och kollade igenom dagens bildskörd.

Vi ville ta det lugnt ikväll - stanna på hotellet och inte göra något speciellt. För att slippa gå iväg någonstans besökte vi en av restaurangerna på hotellet, vi slog oss ner på Teppan Grill ICHO, en teppanyaki-restaurang. WOW säger jag bara!! Ikväll skulle vi få en av våra livs upplevelser… En mindre matrecension hittar ni här - 8 rätter på Teppan Grill ICHO!

Teppan Grill ICHO Teppan Grill ICHO Teppan Grill ICHO

Tsukiji Fish Market

Tsukiji grossistmarknad är en stor marknad för fisk, frukt och grönsaker i centrala Tokyo. Det är den mest kända av över tio grossistmarknader som hanterar distributionen av fisk, frukt, grönsaker, kött och blommor för huvudstadsregionen Tokyo. Det är en av världens största fiskmarknader och hanterar över 2000 ton av marina produkter varje dag.

Riktig sushi intas hos Sushi-dai eller Daiwa i Tsukiji. Fisk som fångats någon timma innan du är där för frukost!

Meiji Jingu Gyoen

Meiji jingū i Shibuya, Tokyo, är en shintohelgedom tillägnad Meijikejsaren och hans fru kejsarinnan Shoken. Helgedomen byggdes under 1910-talet efter deras död och den invigdes 1 november 1920.

The Japanese Sword Museum

Det här japanska svärdmuseet är ett måste för alla entusiaster. Oerhört vackra och välbehållna svärd sedan tidigt 1300-tal är inte allt de har att bjuda på, de erbjuder även utställningar i konsten svärdsmide.

Shinjuku Gyoen National Garden

Shinjuku Gyoen-parken & Shinjuku Gyoen nationalträdgård, är en stor park i Tokyo på 58,3 hektar, med en omkrets på 3,5 km. Parken öppnades för allmänheten 1949 efter att ha tillhört den kejserliga familjen sedan 1903.

Isetan Department Store

Isetan Department Store grundades så tidigt som 1886 och butiken i Shinjuku är idag kedjans flaggskepp med 10 hela våningar! Här hittar man allt från kläder och kosmetika till restauranger och fantastiska bakelser.

Teppan Grill ICHO

Teppan Grill är en Teppanyaki-restaurang som ligger i hotellets lokaler (Hotel Nikko Tokyo). Kockarna är utbildade inom både det japanska och franska köket. Den fina Wagyu-biffen är noga utvald efter ålder och tillagad framför ögonen på dig.